Internship - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kimberley Robbesom - WaarBenJij.nu Internship - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kimberley Robbesom - WaarBenJij.nu

Internship

Door: Kimberley

Blijf op de hoogte en volg Kimberley

05 Maart 2014 | Kenia, Kisumu

20-02-2014

Vandaag was mijn eerste stage dag! Het vroege opstaan viel helaas vies tegen (kwart voor 7 :o). Na 20 minuten gewacht te hebben op school kwam eindelijk de directeur. Ik heb hem verteld dat ik in one violets wilde en dit vond hij allemaal prima. Daarna heeft de rest van de groep mij daar afgezet en zijn hun weer verder gegaan. De kinderen waren erg druk vanwege de examens die ze hadden. Vandaag kregen ze wiskunde, Engels en nog iets. Ik ben heel de ochtend bezig geweest om 70 wiskunde examens na te kijken. Op een gegeven moment wist ik precies welk antwoord waar stond. Ook werden de eerste klappen al uitgedeeld, maar gelukkig waren die nog niet zo hard vergeleken met de klappen die daarna kwamen. Oef wat moet dat zeer doen! Arme kinderen verschrikkelijk ze gaf er gewoon 10 aan een kind die al vanaf de 3de aan het huilen was! Wat had ik dat graag terug gedaan bij haar zeg. Hoe durf je dacht ik tegen z’n kind van rond de 7 jaar. In de middag heb ik kinderen overhoort met hun Engels. Deze kinderen kwamen vanuit een andere klas. Even later was de teacher weg en werd het een gekke huis. Kinderen waren aan het gillen, dansen, rennen, stonden op tafels, duwde en sloegen elkaar. Was echt niet leuk. En luisteren naar blanke mensen ho maar (die slaan toch niet weten ze)! Na 2x normaal gevraagd te hebben of ze wilde zitten en stil wilde zijn haalde ze het bloed onder mijn nagels vandaan. Toen een kindje tegen mij zei dat ik gewoon moest slaan heb ik hem verteld dat dat tegen mijn principes ingaat en dat we dat in Nederland niet doen. Wat moesten die kinderen lagen zeg. Zouden ze dat nou leuk vinden dan geslagen te worden? Toen ik zei dat ze nu echt moesten stoppen want dat ik het toch anders echt wel zou moeten doen, begonnen ze te juichen en te klappen?! Dreigen hielp dus helaas ook niet, maar echt slaan no way dat ik dat zou doen. Ik ben toen verder gegaan met overhoren en ze gingen maar lekker hun gang. Ik had er geen zin meer in om er tegenin te gaan. Toen kwam de teacher weer binnen en je wil niet weten hoe snel ze weer rustig waren en stil zaten. Ze keek me aan en ik vertelde haar dat ik ze echt al 10x gewaarschuwd had, maar dat ze niet wilde luisteren. Ze pakte haar soort van plastic achtig stokje en meteen waren de kinderen bang. Ze begon te lachen en zei dat de kinderen niet bang zijn van mzungu’s (blanke mensen). Daarna heb ik gevraagd of dat ik naar een andere klas mocht, omdat deze kinderen toch nog te jong zijn om te luisteren. Dit vond ze goed, maar ze zei dat ik even moest afwachten tot de examens voorbij zijn en dan hopen dat ze rustiger zijn. Toen ik dit in de avond vertelde tegen Judith vertelde zij dat, dat wel lekker makkelijk zou zijn en dat ik gewoon naar klas 3 moet gaan. Morgen daar dus maar proberen en hopen op kinderen die tenminste wel luisteren. Anders ga ik het hier nooit uithouden die 21 dagen nog. Nou dus ben benieuwd! In de avond zijn we weer lekker uit eten geweest haha :D!

21-02-2014

Vandaag kwam ik om 8 uur aan op school en alle kinderen stonden in een enorme kring. In het midden stond een vlag en een aantal leraren kwamen om de beurt een gebed vertellen. Daarna kwam ik de directeur tegen en vroeg hem of dat het mogelijk was dat ik naar klas 3 zou gaan, omdat de kinderen mij daar waarschijnlijk beter begrijpen. Toen ik binnen kwam in de klas begonnen alle kinderen te juichen en kwamen ze handjes geven. Vandaag was de laatste dag van de examens en klas 3 ging naar een ander lokaal. Klas 2 kwam nu dus bij mij in het lokaal. Nadat ze de examens gemaakt hadden moesten de kinderen die klaar waren op de grond tegen de muur gaan zitten. Dit ging niet snel genoeg voor de lerares en de eerste klappen werden weer uitgedeeld. Ze gaf daarna het stokje aan een meisje uit de klas en zij mocht de kinderen slaan wanneer dat nodig was. Dit deed ze zelfs nog vaker dan nodig was. Daarna moesten alle kinderen even hun ogen dicht doen voor 2 minuten om te rusten, maar toen een meisje alleen maar haar hoofd draaide kreeg ze al een klap. Ik heb toen meteen het stokje afgepakt en verteld wat ik er van vond! Onvoorstelbaar dat deze kinderen dat gewoon doen bij hun vriendjes/vriendinnetjes! Nadat alle 2 de examens voorbij waren geweest ging ik naar de andere helft van klas 2 en ben ik liedjes met ze gaan zingen en dieren gaan tekenen op het bord waarvan hun moesten raden wat het was. Opeens kwamen kinderen vanuit alle klassen voor de deur staan en kreeg ik niemand meer stil. Ik heb het toen opgegeven en liet ze lekker doen (dan moet de lerares maar niet weglopen uit de klas). Om half 1 waren de kinderen klaar en ben ik nog even gebleven om examens na te kijken. Rond half 2 heb ik Sammy gebeld en ben ik buiten bij de poort gaan wachten. 2 rare mannen liepen naar me toe en begonnen allemaal rare dingen te vertellen. Van de helft verstond ik niks, geloof ook dat ze aardig wat gedronken hadden. Er zat iets in mijn haar wat die man eruit haalde schrok me rot! Eindelijk kwam Sammy en was ik lekker om 2 uur thuis. In de avond heb ik gezellig met Amy buiten gezeten tot half 3.

22-02-2014

Vandaag lekker uitgeslapen en om 12 uur aan het zwembad gaan liggen. Piet en Ineke die hier al een aantal jaren komen, kwamen ook zwemmen met een paar Kenianen. Dit was voor hun de eerste keer zwemmen in hun leven. Met een kinderzwembandje om stapte ze voorzichtig in het water. Haha was echt leuk om te zien hoeveel lol hun wel niet hadden! Daarna zagen we opeens een oudere vrouw roken. Vrouwen in Kenia horen niet te roken! Veel mannen zouden weggaan bij hun vrouw wanneer ze dat doen vertelde de bewaker. Maar het rare hieraan was, was dat die vrouw haar sigaret met het brandende deel in haar mond hield. Ze hield haar sigaret ook niet een keer vast dus waar ze die as liet??? Tussen door kwam er ook nog een heel smerig straaltje spuug uit en kon ze ook nog praten. Ik heb nog nooit iemand zo raar zien roken?! Om 3 uur zijn we met zijn alle de verjaardag van Rachel gaan vieren en in de avond lekker uit eten geweest. Vandaag heb ik voor het eerst in mijn leven een groene peper op. Wauw ik had nooit verwacht dat dat zo heet zou zijn! Mijn mond heeft 3 kwartier in brand gestaan en niks hielp! Ook waren mijn lippen knalrood en lachen ging niet eens meer (AUW!). Toen we terug thuis aankwamen kwam de bewaker naar ons met het trieste verhaald dat zijn neef was overleden. De begrafenis van zijn neef zou 50.000 shillings (500 euro) zijn. Voor de mensen die hier wonen is dat hartstikke duur. Hij vroeg dus of dat wij hem daar iets in zouden willen helpen. Nou eigenlijk iedereen van ons gaf hem geld. Hij was hier dolblij mee : God bless you! Rond 10 uur zijn we naar Signature geweest. Was hartstikke druk, groot en gezellig daar! Het lijkt op een discotheek zoals in Nederland, maar dan met een kleinere dansvloer en heel veel stoelen en banken.

23-02-2014

Vandaag niet veel gedaan! Alleen in de avond samen met Sascha en Judith lekker bij de Green Garden gaan eten.

24-02-2014

Bij aankomst op de school stonden weer alle kinderen in een cirkel om de vlag heen. Dit doen ze iedere maandag en vrijdag om de week te openen en te sluiten. Toen ik binnen kwam lopen in mijn klas begonnen alle kindjes meteen weer te juichen. Niet veel later kreeg ik een paar briefjes van kindjes met daarop : I love you and we know you like us to. Haha super lief!! De ochtend is rustig verlopen en kinderen kregen les over het weer, rekenen en engels. In de middag ging ik met de kinderen buiten spelen. Eerste gaf ik de kinderen een warming up (het was nog niet warm genoeg…) waar ze duidelijk van genoten wat ik niet kan begrijpen in de hitte haha :x. Daarna zijn we in een kring gaan staan en gingen we zingen en dansen. Daarna kregen de kinderen hun examens terug welke heel slecht gemaakt waren. Bij ieder fout antwoord dat ze hadden kregen ze klappen. Pff stik zielig en ik ben dus naar buiten gelopen, omdat ik dat echt niet kon aanhoren/zien. Daarna was het tijd en gingen de kinderen weer naar huis. In de avond hoorde we ineens een enorme knal. We schrokken ons rot en dachten dat het een bom was. Bleek het gewoon onweer te zijn haha… Alleen was deze klap toch echt wel niet normaal hard. Een paar seconden later begon het niet normaal hard te waaien en te regenen. En dat terwijl we nog boodschappen moesten doen. Gelukkig werden we recht voor de deur opgehaald en werd het zeil van de tuktuk omhoog gehouden. Onderweg zagen we dat heel veel straten al helemaal blank stonden! Op de terug weg hebben we nog een half uur in de file gestaan en aten we pas om half 9. Daarna nog gezellig bij elkaar gezeten en daarna ons bed ingegaan!

25-02-2014

Vandaag kwam ik aan op school en was de lerares niet in de klas. Ze had sommen op het bord gezet welke ze moesten maken. Om 9 uur kwam ze dan eindelijk de klas binnen. Al was dat niet voor lang. Ze schreef Engels op het bord wat ze moesten gaan maken en liep weer weg. Rond 10 uur kregen ze weer andere examens terug. Maar ook deze waren weer slecht gemaakt en dan raad je al wat er weer ging gebeuren. Eerst riep ze een heel schattig meisje naar voren. Zij had bij een vraag over een bloem het verkeerde antwoord ingevuld. Ze vond dit niet kunnen en gaf haar 3 harde tikken op haar hand. Toen vroeg ze hoe die bloem heette. Maar net of ze dat nu opeens wel wist? Ze pakte haar wang vast en draaide deze om en gaf toen ook nog een platte hand in haar gezicht. Verschrikkelijk dat zij om zoiets al gaat slaan! Daarna werden de kinderen weer bij ieder fout antwoord geslagen. Wanneer ze hun hand niet goed neerlegde kregen ze nog een paar klappen. Ik ben toen naar buiten gelopen en de tranen kwamen over mijn wangen. Ik werd meegenomen door een lerares om rustig te worden wat niet bepaald ging. Ik deed mijn best om me groot te houden, maar had me dus nog niet kunnen laten gaan. Iedere keer wanneer ze vroegen wat er was kwam er niks uit me. Uiteindelijk legde ik het uit, maar vond ze dat heel normaal… Toen nam ze me mee naar klas 2 waar ik al uit weg was gegaan omdat die niet luisterde. Ze vroeg of ik met ze wilde gaan spelen en ik dacht dat dat wel een goede afleiding zou zijn. Me echt concentreren ging alleen niet! En de kinderen konden ook al totaal niet luisteren. Een lijn maken konden ze zelfs al niet. Ik heb ze een paar keer heen en weer laten rennen en wilde daarna kat en muis gaan spelen. Dit uitleggen en de staarten uitdelen ging erg moeizaam. Uiteindelijk had de helft staarten en de andere helft van de groep zouden de poezen zijn. Ik legde uit dat de muizen mochten wegrennen en alleen op het gras mochten blijven. Snel rende ze weg maar ook de poezen rende erachter aan. Ik moest hard schreeuwen wilde iedereen mij horen om terug te komen. Ik zat al niet lekker in mijn vel en dan gingen ze ook nog eens niet luisteren! Weer vertelde ik dat de poezen moesten wachten en liet ze nog een keer rennen. De helft van de poezen rende er weer meteen achteraan en rende naar het veld waar ze niet mochten komen. Nu was ik er helemaal klaar mee dus riep ik iedereen terug en heb ik ze hun staarten in laten leveren. Dit wilde ze niet, maar jammer dan dan moeten ze maar luisteren. Ik zei dat ze terug moesten naar de klas maar iedereen bleef staan. Na het 3x gezegd te hebben had ik het helemaal gehad. Ik duwde me door de kinderen heen ben bij de wc’s gaan staan en heb Sammy gebeld om me op te halen. Ik had nog nooit z’n rot dag gehad! Ik ben naar mijn lerares gelopen om te vertellen dat ik naar huis ging, maar die zag mijn ogen natuurlijk en lachte me gewoon uit. Samen met mij liep ze naar de directeur maar eerst bleef ze stil staan bij een man in een ander kantoor. In het Kiswahilli’s gingen ze tegen elkaar praten, keken me aan en moesten lachen. Net of ik gek ben en niet weet dat dat over mij gaat?! Daarna heb ik alles uitgelegd aan de directeur en die was het gelukkig met mij eens dat dat slaan te ver ging. Hij ging hier gelukkig met haar over praten! Voor de rest nog gesproken over de gewoontes hier en in Nederland. Daarna was Sammy er en ben ik naar mama Ngina geweest waar Amy stage loopt. Een meisje wilde op mijn telefoon, maar vroeg dit niet ze stak alleen haar hand naar mijn telefoon. Ik vertelde haar dat het mocht als ze het zou vragen. Maar eigenwijs dat ze was!! Dan niet. Ze is toen boos op tafel gaan zitten en toen ik foto’s had gemaakt en het haar wilde laten zien sloeg ze mijn camera weg. Jep mijn dag was het niet. Camera kapot….. de lens kwam tegen de muur aan en doet het nu dus niet meer. Daarna met Amy en 2 jongetjes naar de supermarkt geweest. Ook even langs de bioscoop gelopen en langs een klein museumpje. Geweldig hoe hun naar alles keken! Daarna voor alle kinderen wat chips meegenomen een spelletje gekocht en 2 blikjes drinken voor hun.

26-02-2014

Nou hehe vandaag mijn laatste ochtendje op de Joel omino school. Wat was dat een opluchting. Judith ging in de ochtend naar de Lutheran school (gehandicapten school) om te vragen of dat het mogelijk was dat ik daar zou komen. Rond half 12 kwam ze eindelijk de klas in en kwam het verlossende antwoord. We gaan! Die ochtend liep de lerares weer heel de tijd weg, en de kinderen luisterde weer eens niet! Telkens vroegen ze ook of ik mee wilde gaan spelen. Ik heb ze toen vaak gewaarschuwd dat wanneer ze niet luisteren ik helemaal niet ga spelen, en ik ook weg zou gaan. Dit maakte indruk op ze voor 1 minuut. Jammer dan vertelde ik ze ik ga niet meer met jullie spelen. Ook vroeg de lerares aan me hoe het ging en waarom ik het nou zo erg vind. Ik legde haar voor de 10de keer uit dat wij dat in Nederland gewoon nooit doen, en dat het onschuldige kindjes zijn. En ook dat fouten maken menselijk is en dat ik die klappen voor de fouten van de examen opdrachten dus echt niet terecht vond. Nou zij vond dus van wel. Ik kan gewoon niet begrijpen dat je kinderen dit aan kan doen! Ik was dus ontzettend blij dat ik eindelijk weg mocht. Eerst nog langs de Head teacher geweest om het te vertellen. Ik legde hem uit dat ik het niet vond kunnen dat de leraressen de hele tijd de klas uit liepen. Hij wist niet eens dat dat gebeurde en vond dit ook echt niet goed. Hij bedankte me voor mijn goede observatie en zou er wat aan gaan doen. Nou dat hoop ik dan maar! Daarna zijn we gaan regelen dat we volgende week allemaal een dagje mee kunnen lopen bij de thuiszorg. Heb er onwijs veel zin in! Nadat dat geregeld was zijn we naar de Lutheran school geweest. Ik kreeg een rondleiding en kinderen kwamen al meteen op Judith en mij af. Was wel even omschakelen om weer met gehandicapte te werken, maar op het eerste gezicht leek het me wel heel leuk! Na de rondleiding zijn we naar huis gegaan en nog lekker even gezwommen.

27-02-2014

Nou vandaag was dan mijn eerste dagje op de Lutheran school! Bij binnenkomst waren alle kinderen aan het poetsen en even later liepen we met zijn alle het lokaal in. Hier werd het een en ander verteld door de leraren in het Kiswahilli’s. Jammer genoeg verstond ik hier dan niks van. Tussendoor werd ook nog gezongen en na afloop liepen ineens alle leraren naar buiten. Iedereen ging op een rijtje staan om elkaar een hand te geven. Daarna ben ik eerst mee gaan lopen in klas 1. Dit was een klasje van 4 kinderen. Eerst werden hun handen en hun gezicht gewassen, en werd het lokaal gepoetst. daarna kregen ze blokken om torens te bouwen en een plankje waar ze frisdopjes op konden leggen. Dit was voor deze kinderen al best moeilijk werd mij verteld. De kinderen hier zitten gemiddeld 2-3 jaar in een klasje. Na de pauze ben ik naar klas 2 gegaan. In deze klas kregen ze ook weer de frisdopjes alleen hier gingen ze de kleuren sorteren. Daarna heb ik een heel gesprek gehad met de leraar. Hier kwam uit dat ik gewoon naar Kenia moet verhuizen (haha no way!). Daarna was het lunchpauze en ben ik met 2 Duitse meiden wat gaan eten. Zij zijn voor een jaar in Kenia en blijven alleen op deze school voor hun stage (ze zijn er nu al 5 maanden). Na de pauze ben ik naar klas 3 gegaan, en hier leerde ze de dagen van de week en de maanden. Deze les duurde maar een half uurtje, omdat een hele dag gewoon veel te vermoeiend is voor ze! Om half 3 was het dus eigenlijk klaar en gingen de meeste kinderen rustig ergens zitten. Ik ben erg blij dat ik ben overgestapt naar deze school! Leraren/leraressen zijn hier onwijs lief voor de kinderen en je kan zien dat ze echt om de kinderen geven! De kinderen hier eten wel echt alles wat op de grond ligt. Zo ook bolletjes uit de bomen, blaadjes en takjes. Bahbah dat is dan wel vies om te zien. Ook zitten ze graag in hun mond en geven je dan even later een hand. Niet bepaald fris dus! Terug bij het huisje nog even lekker gaan zonnen en voor de rest van de avond gezellig nog wat zitten kletsen.

28-02-2014

Vandaag zijn we een ochtendje naar het ziekenhuis geweest om met de kindjes te spelen. Eerst gaf Judith melk aan de vrouw waar we mee hadden afgesproken. Hier had ze om gevraagd want de kinderen hier hebben dat echt nodig, maar het is helaas best duur voor hun. Daarna gaf ik nog gaasjes, pleisters, verbandjes en Betadine. Hier was ze hartstikke blij mee : God bless you. Daarna zijn we met de kindjes gaan tekenen, bellen blazen, heeft Sascha de nagels gelakt hebben ze kunnen blazen in van die carnaval slingers en heb ik ballonnen opgeblazen. De kinderen waren in het begin heel rustig en echt veel kwam er niet uit. Nagels lakken vonden ze hartstikke leuk ook jongens, want later hoorde we dat er maar 4 meisjes bij ons aan tafel zaten. Was best moeilijk om te zien bij sommige kinderen of het een meisje of een jongen was. Een meisje viel steeds in slaap op tafel hartstikke zielig om te zien dus heeft Sascha haar lekker op bed gelegd. Daarna hebben we nog met de ballonnen gespeeld en dit vonden de kinderen toch echt wel het aller leukste! Deze kinderen krijgen gewoon 3x per week een chemokuur dus als je dan z’n lach op hun gezicht kan krijgen geeft dat toch wel een goed gevoel! Daarna zijn ze gaan eten en ik denk dat alle kinderen die middag heerlijk zouden slapen! In de middag hebben wij lekker aan het zwembad gelegen (36 graden) en voor de rest weinig gedaan!

01-03-2014

Vandaag zouden we met Sammy naar de sloppenwijken gaan. Maar toen we Sammy belde zat hij 30 km verderop. Hhmm toen maar Maurice gebeld die dan met ons mee zou gaan. We konden kiezen door er door heen te lopen of in de tuktuk te blijven. Nou we blijven wel in de tuktuk zitten haha! Ik vond het zelf best tegen vallen want zag niet bepaald andere dingen dan die je normaal hier in Kenia ziet. Ook de weg was totaal niet fijn om te rijden. Alleen maar kuilen en hobbels in de weg. Ik heb ook nog 2x mijn hoofd gestoten in de tuktuk (auw!). Na 3 kwartier hadden we toch al wel weer alles gezien en reden we door naar de gevangenis om daar een kijkje te nemen. Na 20 minuten rijden kwamen we daar eindelijk aan. Helaas was de baas niet aanwezig en waren er niet genoeg bewakers. Volgende week moeten we terug komen en zorgen ze ervoor dat er een bewaker met ons mee loopt, zodat we ook foto’s kunnen maken! Daarna zijn we lekker aan het zwembad gaan liggen! Een vrouw die hier best vaak komt kwam bij ons zitten. Haha opeens zei ze tegen Amy en mij dat een van ons een kindje moet maken voor haar. Ze wil graag een milk baby. Het liefst nog van mij want ik ben nog witter  das dan weer jammer om te horen aangezien ik toch wel een beetje verkleurd ben! ‘s avonds zijn we uit eten geweest en naar Signature geweest. Bepaald leuk vond ik het dit keer niet! Het was veel te druk je kon gewoon niet normaal dansen. Toen we terug kwamen zijn Sascha en ik nog even het zwembad ingedoken, maar dat was niet voor lang in dat smerige water. Daarna snel even onder de douche geweest en lekker gaan slapen.

02-03-2014

Vandaag kwam Judith om half 11 naar mij toe om te vragen of ik mee ging naar de markt. Nou vandaag niet ik bleef lekker in mijn bed liggen. Het zou vandaag 37 graden worden dus dan ga ik niet in de hitte lopen! Veel te warm voor mij! In de middag zijn we lekker gaan zwemmen samen met Sammy. Vandaag hebben we hem leren zwemmen haha! Wel met een zwemband. In de avond zijn we lekker uit eten geweest bij de green garden!

03-03-2014

Vandaag had ik zin in mijn stage, maar ook weer niet heel veel. Dit komt omdat daar echt rond de 80 kinderen lopen die gehandicapt zijn. Iedereen trekt aan je en wil knuffelen maar bij sommige weet je soms echt niet wat ze gaan doen. Toen ik vandaag binnen kwam en een jongetje naar mij toe kwam om mij te “knuffelen” voelde ik ineens iets in mijn arm. Was hij dus gewoon aan het knijpen. Opeens zag ik zijn mond naar mijn arm gaan en snel trok ik die weg. Wilde hij mij dus gewoon bijten?! Daarna kneep hij nog een keer en liep ik weer verder. Weer ging iedereen een lokaal in om te zingen en een gebed te houden. Even later zag ik ineens een meisje op de grond liggen. Ze had een epileptische aanval dus de banken werden aan de kant gestopt. 5 minuten later was het weer over. Nadat ik weer iedereen een hand had gegeven liep iedereen zijn lokaal binnen. Vandaag ging ik meelopen in de andere 2 klassen. In de ochtend zat ik in een klas met maar 2 kinderen dit was dus best rustig! Na de pauze ben ik naar de volgende klas gegaan waar 6 kinderen in zaten. Waaronder het meisje dat die morgen een epileptisch aanval had gehad. Ze zat op een matrasje om te rusten. Naast mij zat een jongen die de hele tijd in zichzelf was praten. Rond 12 uur ben ik buiten gaan overgooien met de bal. De kinderen hadden hier echt plezier in wat heel leuk was om te zien! Tijdens de lunchpauze ben ik op school gebleven. Echt veel honger had ik niet meer nadat ik zag hoe sommige kinderen aten. In de middag ben ik weer bij dezelfde klas gaan zitten aangezien die les maar een half uurtje nog duurt. Om half 3 was het afgelopen en zaten we met zijn alle buiten. Rond half 4 sloten we de middag af en toen waren alle kinderen vrij. In de avond viel nog opeens de stroom uit. Dat was dus echt niet leuk, want hier weet je nooit voor hoelang dat is. En zonder stroom betekent dus ook geen telefoon opladen :o. Dat was nog het ergste haha! Daarna zijn we boodschappen gaan doen en kwam Sammy ons ineens ophalen met een auto. Wauw wat had ik dat gemist zeg. Nu voelde je eindelijk een keer niet al die hobbels en kuilen in de weg! Toen we terug kwamen van het boodschappen doen zagen we gelukkig weer licht branden! Jeej de stroom deed het weer :D.

04-03-2014

Bij aankomst op stage stond ieder al in het lokaal liedjes te zingen. Ook stond er een groot bord met bomen en 4 mensen op. Haha ik geloof dat het over jesus ging? Daarna weer handen schudden met alle leraren -_- en toen liep iedereen naar zijn klas. Vandaag ging ik een dagje meekijken in de special class. Toen ik binnen liep en tegen een vrouw ging praten kreeg ik geen antwoord terug?! Later had ik dit aan de Duitse meisjes gevraagd en bleek dat zij dus geen Engels kan. In de klas zaten hele leuke kindjes alleen vroegen ze wel enorm veel aandacht! Eerst liepen we naar buiten en werden ze gewassen. Daarna ben ik met ze gaan spelen op de draaimolen en wipwap. De draaimolen ging helaas wel heel zwaar en ze bleven maar vragen of ik ze wilde duwen. Nadat ze uitgespeeld waren gingen we naar binnen. Er zat nu nog een andere lerares die gelukkig wel Engels kon. Er werd een muziekje aangezet en alle kinderen kregen een speeltje. Telkens pakte ze het van elkaar af, maar door de leraressen werd niks gezegd. Ook begonnen ze elkaar te slaan en te trekken aan alle spullen. Met veel moeite probeerde ik ze telkens weer uit elkaar te zetten. Maar wat zijn die kinderen sterk zeg! In de pauze zaten 2 nieuwe mannen bij ons aan de tafel. Een van hun vroeg heel zacht de naam aan Lina (1 van de Duitse meisjes). Hij vroeg toen ook aan haar wat de naam van mij en Karina (ander Duits meisje) was. Ze zei tegen hem dat we geen monsters zijn en dat hij dat dus gewoon zelf aan ons kon vragen. Heel zacht vroeg hij het dus vertelde we onze namen. Opeens stond hij op en kwam hij naast mij zitten. Meteen vroeg hij wat mijn nummer was. Heel zacht en hoe hij de vraag stelde begreep ik er weinig van. Ik legde hem uit dat ik watsapp gebruik omdat dat gratis is en dat smsen geld kost voor mij. Dat zou niks moeten uitmaken?! Ik zei tegen hem dat ik een vriend had dus dat hij dat niet leuk zo vinden. O maar het hoeft toch ook niet met bijbedoelingen zijn? Nee maar dat zou hij ook niet leuk vinden. Hij bleef maar zacht praten en ik verstond er helemaal niks van. Gelukkig kwam er een kindje naast me zitten dus snel ging ik daar mee praten. Hij zei toen nog wat, maar ik zei hem dat ik een beetje doof ben dus dat ik hem echt niet verstond (en dit is niet gelogen haha!). Buiten stond een meisje te huilen (die eigenlijk constant huilt) dus liep ik snel op haar af met mijn spullen. Zo daar ging ik niet meer terug naar toe! Na de pauze liep ik weer terug naar de klas en de meeste kinderen gingen gewoon slapen. Er werd helemaal niks met ze gedaan ze moesten de hele dag zichzelf vermaken. Daarna zijn we naar het computerlokaal gegaan en werd er een filmpje/foto’s opgezet met een muziekje. Alle gordijnen gingen dicht en de kinderen waren aandachtig aan het kijken. De middag was eigenlijk precies hetzelfde als in de ochtend alleen was het toen nog maar een halfuurtje. Om half 3 ging de bel weer en zijn we naar buiten gegaan. Er werd muziek opgezet en de kinderen begonnen te dansen. Om 5 uur ging ik nog even een powernapje doen voordat we uit eten gingen. Om half 6 werd ik ineens vastgepakt bij mijn voeten dus ik schrok me kapot en gilde natuurlijk ook kei hard haha. Leuk hoor die Sascha haha! Daarna hebben we kip gegeten van de bbq. Super lekker was die en ook hadden we Sammy mee uit eten genomen. Amy was moe dus die was op bed blijven liggen (luilak hehe).

05-03-2014

Vandaag is Amy een dagje mee geweest naar de Lutheran school, zodat ze ook mijn plek een keer gezien zou hebben. Toen we binnenkwamen kwam William meteen op Amy afgelopen en trok haar mee. Ze heeft meteen heel het terrein kunnen bekijken haha! Daarna moesten we weer met z’n alle in de grote ruimte en werden er weer liedjes gezongen en het een en ander werd verteld. William zat tegen Amy en aan en ging uiteindelijk op haar schoot liggen. Toen dit weer klaar was gaven alle leraren elkaar weer een hand en liep iedereen zijn klas in. Het eerste uur heb zijn we eerst bij klas 1 gaan zitten. Ze waren allemaal aan het spelen en werden even later weer gewassen. Daarna zijn we naar klas 2 gegaan. Ook hier waren ze aan het spelen totdat de lerares tegen ons zei dat ze iedereen mee wilde nemen om langs alle klassen te gaan. Ze wisten namelijk niet welke klassen er allemaal waren. Dit kwam goed uit want zo kon Amy dus ook meteen alle klassen zien. Na de pauze ging klas 2 in het computerlokaal zitten dus hebben we ook daar even bij gekeken. Daarna zijn we nog even in de special klas geweest en kregen we een hele discussie met een leraar. Dit ging natuurlijk weer over geld….. Nederlanders zijn rijk punt uit. Ik kon 10x hetzelfde herhalen wat wij allemaal wel niet moeten betalen, maar dit hielp toch niet. Hij vroeg of dat we een laptop hadden en dat als we weggaan of we deze dan aan hem willen geven. Ik ben toch niet gek??? Volgens hem zou dat gewoon kunnen en als we terug zouden zijn konden we een nieuwe kopen. Pff daar word ik toch best chagrijnig van hoor die mensen die denken dat wij alles kunnen kopen wat we maar willen. Oke we hebben het niet slecht, maar vergelijken met Kenia gaat niet want dat is gewoon heel anders! Eindelijk ging de bel en zijn we snel weggegaan want ik had het echt niet langer volgehouden bij hem. Daarna hebben we lekker pauze gehad en na de pauze hebben we een half uur buiten gezeten om met een andere leraar te praten. Een half uur later kwamen alle kinderen weer buiten. En werd ons haar in een staart gedaan en gevlochten. De meeste deden het gelukkig zachtjes, maar eentje…..AUW! Toen stage er weer op zat zijn we naar de masai markt gelopen (langer dan ik had verwacht in die hitte). Daar heb ik een paar tekeningen achter gelaten wat ik wil dat ze gaan ontwerpen. Het onderhandelen deze keer ging helaas wel wat lastig! Maar we zijn eruit gekomen en daar gaat het om.

Leuke reacties trouwens lief van jullie!! <3

  • 05 Maart 2014 - 19:01

    Jimmy:

    Heeee schatje!! Leuk om dit allemaal te lezen jammer van je eerste stageplek, ik hoop voor je dat je het nu allemaal wat beter is! Gelukkig heb je een gezellige tijd daar en ben je alweer bijna op de helft(L)! Ik zie je snel weer! loveyou!! xxxxxxx

  • 05 Maart 2014 - 19:41

    Ad Aanraad:

    ten eerste leuk om te lezen dat het er warm is ,jammer van dat slaan zal wel zwaar zijn om daar niets tegen te mogen doen. hopenlijk ga je nog een hele leuke tijd tegemoet. tot ziens en tot horens.

  • 05 Maart 2014 - 19:47

    Petra :

    Hoi kimberley,jeetje wat een verhalen zeg!!! ik begrijp maar al te goed dat je het op je eerste stageplek niet naar je zin hebt. Maar goed dat het op die andere school beter gaat.... probeer idd te gienieten van de leuke dingen daar en over een klein maandje komen we je weer ophalen hoor op schiphol!!! kijk er nu al naar uit.
    Nou de groetjes van marco en mij en een hele dikke knuffel xxx
    Pas goed op jezelf !!!

  • 15 Maart 2014 - 18:32

    SJACK SNEPVANGERS:

    Beste Kimberley,

    Heel indrukwekkende verhalen, pfff behoorlijk heftig zelfs!
    Heb bijzonder veel bewondering van je onderneming!! Pet je af.....
    Maar het zal ook een echte levenservaring worden , ben ik van overtuigd.
    Hopelijk heb je het goed naar je zin, heb je eigenlijk ook nog wat vrijheid om het land beter te leren ontdekken?
    Je zal vast wel erg opvallen tussen de donkere mensen aldaar.

    Als je thuis bent hoor ik graag je verhaal, kom ik op de koffie :)

    Succes komende wkn, en vergeet er niet van te genieten he!!!


    Mvg Sjack Snepvangers....


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2014

BACK TO HOLLAND

18 Maart 2014

Kubwa

05 Maart 2014

Internship

18 Februari 2014

first week in Kisumu
Kimberley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 7621

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: